EKOvýzva a malý, veľký pomocníci


EKOVÝZVA
Na začiatku tohto mesiaca som sa dostala na facebooku k Ekovýzve, ktorú vyhlásili Greenpeace. Bola tam možnosť vybrať si z viacerých výziev, tak aby každému sadla. Keďže mňa sa najviac dotýka téma odpadu, moja voľba bola jasná. Znížiť množstvo odpadu. Tiež sa dala vybrať akási úroveň náročnosti. A aj keď mám pocit, že som stále na začiatku, vybrala som si najnáročnejšiu úroveň a síce Zero Waste.

Je to to, o čo sa snažím už dlho, ale stále mám veľké medzery. Stále mám čo zlepšovať a túto výzvu som brala ako skvelého pomocníka, ktorý ma "dokope" k tomu, čo som nedokázala celkom sama. Je to druh motivácie a tiež možnosť zistiť ako sú na tom iný, kde robím chyby a ako sa to dá lepšie. To hlavne teda vďaka tomu, že každý, kto sa do výzvy zapojil môže prispievať na stránke Ekovýzvy svojimi príspevkami a podeliť sa o celý priebeh a svoje skúsenosti s ostatnými. Samozrejme som tam pár článkami prispela aj ja. Napríklad o tom ako sme si kúpili naše prvé sklenené slamky, ale aj o tom, čo som spravila s krabicou, v ktorej boli zabalené.
Už pred Ekovýzvou som sa pustila do malých zmien, ktoré ale pre mňa znamenajú veľa. Pretože verím, že celková zmena prichádza krôčik po krôčiku, a že každá zmena k lepšiemu, hoci len malá, je lepšia ako žiadna.

A tak do našeho každodenného života postupne prichádzali títo nenápadný pomocníci:
ZUBNÁ KEFKA
Asi najjednoduchšie bolo vymeniť plastové zubné kefky za drevené. najskôr som bola trošku nepresvedčené kvôli plastovým štetinkám, ale potom som (celkom ľahúčko)objavila kefky s bambusovými štetinkami a bolo rozhodnuté. Drobci najskôr protestovali. Plastové kefky majú rôzne tvary, farby, ktoré ich lákajú, ale aj to ich prešlo. Aj vďaka milunkým zajkom,ktoré sú vyryté na detských kefkách. Aby si kefky nemýlili sme vyriešili jednoducho. Na jednu sme nakreslili srdiečko a na druhú slniečko. Dnes si chalani ani nevšimnú, že majú iné kefky ako mávali predtým.


KEFA NA RIAD
Vždy som mala pocit, že hubky na riad nie sú zrovna výhra. Jednak ich bolo často treba meniť a jednak sa v nich veľmi zachytával všetok bordel, pekne si tam kvasil a hubky potom smrdeli. Niesom nejaká fajnovka ani si nepotrpím na extra hygienickú čistotu (samozrejme niesom ani nejaké prasa, len si myslím, že nič sa nemá preháňať), ale s veľkou radosťou som vymenila hubky za drevenú kefku. Najskôr som bola pri umývaní s ňou trošku nemotorná, ale časom som si zvykla a rýchlo som objavila jej prednosti.
- Nezostávajú v nej zvyšky špiny a nesmrdí ako hubka.
- Vyčistí aj viac prischnutú špinu.
- Je celkom rozložiteľná a teda ekologickejšia.
Krajšie vyzerá a ľahšie sa dá uložiť (mám ju jednoducho zavesenú o háčik na lište pri umývadle).
- A hlavne oveľa dlhšie vydrí.
Kefu už by som za hubku nikdy dobrovoľne nevymenila.

LÁTKOVÉ VRECKOVKY
Toto je vec, ktorú si pamätám z detstva. Vtedy to bolo všetkým prirodzené. Teraz sa stretávam zo zvláštnymi pohľadmi ľudí, keď takúto vreckovku niekde vytiahnem. Poznám aj názory, aké je to vraj nechutné, viackrát sa smrkať do jednej vreckovky a podobné nezmysly. A paradoxne to hovoria práve tý ľudia, ktorý to v detstve zažili rovnako ako ja. Vtedy sa totiž papierové vreckovky používali tak na balenie desiaty a nie na utieranie nosa.
Rada som sa vrátila k tomuto zvyku z detstva a veľmi ma prekvapil môj starší syn. Hneď ako som mu raz pri chorobe ponúkla látkové vreckovky už papierové nechcel. Vraj tieto sú mäkšie a nederú mu tak nos. Práve tieto veci boli výhovorkou pre mnohých, prečo používajú tie papierové. Tak ja Vám neviem. Možno máme každý iné nosy, ale tomu môjmu je skrátka príjemnejšia ta vreckovka látková.


Myslím, že Ekovýzva bol skvelý nápad aj preto, lebo jej prostredníctvom sme mohli nahliadnuť do boja ostatných. Preto hovorím boja, pretože myslím, že žiť bezodpadovo a ekologicky je bohužiaľ u  nás stále ešte boj. Nieje jednoduché zohnať a kúpiť nezabalené jedlo, ekologické oblečenie, každá vec, ktorú vlastne v dnešnom svete robíme produkuje odpad a znížiť jeho produkciu je náročná úloha. Mala by to byť ale úloha pre každého z nás. Ekovýzva síce už končí, ale verím, že každý, kto sa do nej zapojil neprestáva svoj boj a tiež verím, že stále viac ľudí sa pridá. Nieje to predsa len nejaký výstrelok módy. Nejde o nič viac a o nič menej než o našu zem o nás a o naše životy.

 

0 komentárov: