Fashion Revolution Day 2016 in Bratislava


 Aj tento rok sa konal v Bratislave Fashion Revolution Day ako pripomienka nešťastia v Bangladéši, kde pri páde továrne zahynulo cez 1000 ľudí. Ľudia sú ešte stále v textilných fabrikách vykorisťovaní, zneužívaní, pracujú v katastrofálnych a životu ohrozujúcich podmienkach. A prečo?
Aby sa veľké odevné spoločnosti poriadne nabalili a aby sme si my (konečný spotrebiteľ) mohli kúpiť lacné a nekvalitné oblečenie, ktoré po pár opraniach spokojne vyhodíme do smetí.



Rozprávať o udržateľnej móde, o organických látkach, o fair trade, mnohí ešte stále pokladajú za zbytočné a ,,nenormálne,,. Ale našťastie sa tento pojem objavuje stále častejšie a stále viac sa stáva populárnym. Ja si myslím, že je to v podstate nevyhnutnosť. Móda od trendu Fast fashion a od neustáleho produkovania niekoľko desiatok kolekcií ročne sa jednoducho musí posunúť niekam inam. Raz sa to musí niekde zastaviť. Skôr či neskôr si ľudia musia uvedomiť, že svojimi ,,trendami,, ohrozujú iných ľudí, ale aj seba tým, ako znečisťujú prírodu. Všetko zlé, čo človek do prírody dá, sa mu aj z prírody vráti. Ako sa hovorí: ,,Čo zaseješ, to aj zožneš!,,  A v tomto prípade sa to dá brať aj doslovne.

Zostáva len dúfať, že si to uvedomí čo najviac ľudí a radšej skôr ako neskôr. Sebeckosť, bezohľadnosť, pohodlnosť, lenivosť a ignorancia sú bohužiaľ poznávacím znakom našej doby a mne (a nielen mne) zostáva dúfať, že to nebude príčina nášho zániku. Naše zatváranie očí pred problémami ako sú zneužívanie a novodobé otroctvo v textilných fabrikách či znečisťovanie, ktoré textilný priemysel spôsobuje, už zahubilo príliš veľa ľudí, zvierat či zničilo príliš veľa prírodných zdrojov, ale ak to berieme z pohľadu dnešnej doby (zo sebeckého pohľadu), zahubilo minimálne našu ľudskosť. To, čo nás vraj odlišuje, od divokých zvierat.

Možno si niekto myslí, že som divná, ak ma takéto veci zaujímajú a možno v rámci podpory udržateľnej módy a ochrany prírody občas robím ,,divné veci,, , ale radšej budem divná ako neľudská a radšej sa budem pozerať na to, ako niekto ukazuje na mňa prstom ako na hory odpadkov, zničené vody, ktoré sa už nedajú piť či na zneužívanie nevinných ľudí.

O tom, čo všetko sa na tomto stretnutí ,,revolucionárov,, dialo, sa dočítate aj na fb stránke Fashion Revolution (mne sa to už do článku nezmestí, ale určite sa tejto téme ešte budem venovať aj vo viacerých článkoch). Ja vám zatiaľ ponúkam na pozretie zopár fotografií, ktoré urobil Viktor (ešte raz ďakujem :) Určite si kliknite aj na stránky unikátneho secondhandu, ktorý pomáha NOSENE.
A viac už naozaj v ďalšom článku :)

zástupca Humanity House (obchod s dobrým oblečením) a moderátorka eventu  Barbara Heribanova


modely od Soni Vidiečanovej

zástupkyňa Uashmama a Soňa Vidiečanová



fotografia od Tiny Turnerovej, nafotená pre Fashion Show recyklovanej módy

ja a môj recyklovaný, secondhandový a vintage look (alebo vestošaty by me, tričko, rifle, opasok : secondhand, tenisky: vyše 20ročné)

#Zara #whomademyclothes ?
Photo by Viktor,
text by me:

2 komentáre:

  1. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj Peta,
    teraz som si vsimla tento uzasny post.
    A som velmi rada, ze si ma spomenula.
    Fashion revolution bola pre mna velmi stresujuca udalost, pretoze som vystupovala pred ludmi prvy krat :D, ale som velmi rada ze si zdielala fotku z mojej kolekcie. Pretoze tie odevy hovoria to co o udrzatelnej mode viem, ale nevedela som to slovami vysvetlit. :)
    Bola by som velmi rada keby sme boli v kontakte, pretoze je super vediet, ze je na Slovensku o jednu osobu viac, ktora sa zaujima o udrzatelnu modu :) Moj email je sonavidiecanova@gmail.com. Budem rada, ked mi kedykolvek napises.
    S pozdravom,
    Sona Vidiecanova

    OdpovedaťOdstrániť